DARI MEJA GPK KURIKULUM
![]() |
EN.MOHD HAIDER BIN AB RAHMAN |
PENGURUSAN
PANITIA
Asas
Penubuhan Panatia Mata Pelajaran
1
|
Pekeliling
SPI Bil 4/986 menyatakan panitia mata pelajaran ialah
|
|
Guru-guru
yang terlibat dalam mengajar mata pelajaran yang sama
Guru-guru
perlu bekerjasama dan saling membantu dan berkongsi fikiran, pengalaman dan
kepakaran
medan
untuk guru-guru mencari penyelesaian masalah pembelajaran, motivasi, sikap
dan tabiat belajar murid
|
||
2
|
Tujuan
penubuhan panitia
|
|
Membaiki
dan meningkatkan mutu dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
Berusaha
mendapat strategi mengajar yang inovatif dan yang boleh mendorong serta
menggerakkan kecenderungan pelajar terhadap pembelajaran
Membaiki
prestasi murid dalam peperiksaan bagi mata pelajaran berkenaan berpandukan
strategi yang ditunjukkan dalam rancangan akedemik sekolah
Mewujudkan
semangat bekerjasama di antara Panatia Mata Pelajran dengan Persatuan atau
Kelab Akademik
|
Peranan
Panatia Mata Pelajaran
1
|
Memperolehi
sukatan pelajaran yang terbaru untuk kegunaan ahlinya
|
|
2
|
Menyediakan
rancangan mengajar yang selaras untuk penggal-penggal persekolahan
|
|
3
|
Memilih
dan mencadangkan buku teks kepada pentadbir
|
|
4
|
Memilih
dan mencadangkan buku rujukan atau buku bacaan tambahan untuk kegunaan
pelajar dan guru kepada pusat sumber
|
|
5
|
Menyelaras
ujian dan peperiksaan dan menubuhkan bank soalan
|
|
6
|
Mengkaji
dan menganalisis keputusan peperiksaan
|
|
7
|
Mengadakan
mesyuarat secara berkala dan pertemuan 'ad hoc' jika perlu
|
|
8.
|
Bertukar
pengalaman
|
|
9
|
Mewujudkan
semangat saling bekerjasama dengan kelab dan persatuan
|
|
10
|
Bekerjasama
dengan panatia lain
|
|
11
|
Melantik
setiausaha menyediakan minit
|
|
12
|
Menyelenggarakan
fail panitia dan semua minit, laporan mesyuarat, surat-menyurat dan rekod
berkaitan
|
Struktur
dan organisasi panitia
1
|
Panitia
Mata Pelajaran ialah
|
|
Badan
ikhtisas
Dianggotai
semua guru mata pelajaran berkenaan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan